Kind & Gezin

Voedingscoach voor de hele familie.

Heeft je kind overgewicht? Wil je meer weten over gezond eten voor je kind?
Wil je graag iets veranderen aan het voedingspatroon binnen je gezin en zoek je daarbij ondersteuning?

Als ouder wil je dat je kind gelukkig is en zich gezond kan ontwikkelen. Kinderen die gezond eten en genoeg bewegen zijn minder vaak ziek, kunnen zich beter concentreren en zitten lekkerder in hun vel.
Tegenwoordig is op iedere hoek van de straat eten verkrijgbaar en is het aanbod in supermarkten enorm. Producten die veel suikers bevatten, worden aangeprezen als ‘gezond’. Kinderen worden verleid tot het nuttigen van bepaalde producten door tekenfilmhelden op verpakkingen. In de media verschijnen regelmatig alarmerende, maar vaak ook weer tegenstrijdige berichten. Als ouder zie je misschien door de bomen het bos niet meer.

Wat is nu gezond en waar moet je op letten?
En wat als je kind niet wil eten?

Als gewichtsconsulent en voedingscoach begeleid ik niet alleen het kind maar het hele gezin. Ik geef inzicht in een gezond(er) eet- en leefpatroon. Ouders krijgen praktische tips zodat ze zelf de juiste keuzes kunnen maken en als gezin hun eigen weg vinden naar een gezondere leefstijl.


Voldoende beweging
Voldoende beweging helpt je kind een gezond gewicht te houden. Per dag heeft je kind minimaal 1 uur matige tot intensieve beweging nodig. Dat wil zeggen: dat hij/zij er moe van wordt. Dat hoeft niet alleen maar sport te zijn: ook rennen, fietsen, stoeien, klimmen, voetballen en skeeleren valt hieronder. Daarbij is het goed als je kind minimaal 2 keer per week gymt of sport. Tijdens de gym of sportles krijgt je kind kracht-, lenigheids- en coördinatieoefeningen. Dit zorgt voor het verbeteren of handhaven van de lichamelijke fitheid.

Schermtijd
Beperk ook de hoeveelheid tijd dat je kind stilzit achter de televisie, computer, telefoon of tablet: maximaal 2 uur is een goede richtlijn, minder is dus beter! Veel televisiekijken kan leiden tot overgewicht. Meer televisiekijken gaat namelijk vaak samen met minder beweging, vetrijker eten, meer snacks en minder groente en fruit. Daar komt bij dat televisiekijken via de reclame invloed heeft op wat en hoe kinderen eten.

Goed slapen
Kinderen die weinig slapen hebben meer kans op overgewicht. Door slaaptekort kan een disbalans ontstaan waardoor het kind minder duidelijk voelt wanneer het verzadigd is en wanneer het juist trek heeft. Te weinig slaap leidt tot een toenemend hongergevoel. Omdat de dag langer duurt, zijn er ook vaak meer eetmomenten op een dag.

Kinderen van 4 jaar hebben per 24 uur ongeveer 12 uur slaap nodig. Daar kun je 1 uur van aftrekken of bij optellen: dat valt nog binnen normale grenzen. Naarmate je ouder wordt heb je minder slaap nodig. Zo heeft een kind van 8 nog ongeveer 10 uur nodig. Een kind van 13 heeft per 24 uur 9 uur slaap nodig.

SGE Orion
Buiten mijn eigen praktijk ben ik werkzaam bij de SGE Orion als leefstijlcoach om daar kinderen met overgewicht te begeleiden samen met zijn of haar ouders. 
Bij SGE Orion begeleiden we kinderen naar een gezondere leefstijl op het gebied van voeding en sport. Het programma waarin de kinderen intensief begeleid worden op beide gebieden duurt 3 maanden.

De fysiotherapeuten en ik werken samen met meerdere partijen waaronder de huisartsen van SGE, jeugdverpleegkundigen/jeugdartsen van GGD-BZO en diëtisten van Zuid Zorg. Samen begeleiden we de kinderen om hen weer op een gezond gewicht te krijgen.

Wil je meer weten over mijn werkwijze of wil je graag een gesprek over de situatie in jouw gezin, neem dan gerust contact met me op.